Pendahuluan
Teknologi
adalah keseluruhan sarana untuk menyediakan barang-barang yang diperlukan bagi kemudahan
dan kesenangan hidup manusia. Secara umum, teknologi dapat didefinisikan sebagai
benda, barang atau benda yang diciptakan secara terperinci melalui perbuatan dan
permikiran untuk mencapai suatu nilai.
Pada
era yang moden saat ini, teknologi sudah menjadi bahasan paling utama sebagai alat
atau sebuah sarana pembantu untuk meringankan setiap pekerjaan yang ada. Sedangkan
sains dan teknologi sendiri sudah mengakar dan berkembang sedemikian pesatnya dinegara-negara
maju yang ada dibelahan dunia ini.
Pelbagai
kemajuan yang ada dalam bidang sains dan teknologi bertujuan untuk meningkatkan
taraf hidup seseorang serta berfungsi untuk meningkatkan kualiti hidup . Oleh kerana
itu, tidak hairanlah bahawa pengukuran terhadap
negara maju dapat dilihat dari besar kualiti teknologi yang dimiliki oleh
negara tersebut.
Kerana
kemajuan teknologi dianggap sebagai faktor yang utama pendukung suatu Negara maju,
pendidikan sains sendiri dianggap sebagai komponen terpenting dalam dunia pendidikan.
Untuk mencapai tahap dimana sains menjadi bahagian yang tidak dapat dipisahkan dari
kehidupan masyarakat.
Teknologi ini wujud sebagai satu
perantaraan untuk mengedarkan pelbagai jenis maklumat untuk pelbagai tujuan
yang berlainan. Contohnya adalah sebagai kemudahan dalam pendidikan terutamanya
pendidikan sains. Penyelidikan di seluruh dunia menunjukkan ICT boleh menolong
proses pengajaran dan pembelajaran. Sebuah laporan yang dibuat oleh National
Institute of Multimedia Pendidikan di Jepun, membuktikan bahawa peningkatan
pendedahan pelajar melalui kurikulum pendidikan integrasi ICT mempunyai kesan
yang signifikan dan positif tentang prestasi pelajar terutama dalam hal “pengetahuan
dan pemahaman, kemahiran praktikal dan prestasi kepakaran dalam bidang
pengajian seperti pelajaran sains.
Di negara maju, penggunaan
pembelajaran berbantukan komputer (PBK) telah diterima oleh guru, pendidik dan
pelajar dalam dunia pendidikan. Di Malaysia pula, penggunaan pengajaran
berbantukan komputer ini telah digunakan secara meluas terutamanya di kalangan
guru sains dan matematik (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam
Bahasa Inggeris). Kajian-kajian yang telah dilaksanakan telah menunjukkan
bahawa PBK mempunyai peranan yang besar dalam pengajaran sains, terutamanya
dalam mengatasi masalah miskonsepsi dalam kalangan pelajar. Ia juga berfungsi
sebagai alat yang boleh meningkatkan minat pelajar untuk mempelajari sains dan
membantu mereka mempelajari sains melalui pengalaman yang menyeronokkan.
Masalah Pembelajaran
Sains di IPT
Bagi kebanyakan pelajar, sains
merupakan matapelajaran yang sukar untuk dipelajari serta kurang diminati. Oleh
yang demikian, kaedah pembelajaran yang berkesan adalah perlu bagi meningkatkan
pengetahuan dan penguasaan serta pemahaman mereka terhadap sesuatu konsep dan
seterusnya memupuk minat pelajar terhadap pembelajaran sains di IPT.
Pelajar-pelajar di dalam satu kelas mempunyai kebolehan dan potensi yang
berbeza. Pelajar-pelajar yang cerdas akan belajar dan menyelesaikan tugas
dengan cepat mengikut tahap pemahaman mereka. Pelajar yang lemah pula lambat
untuk mempelajari topik yang sukar mereka faham. Oleh yang demikian, tumpuan
kepada kaedah pembelajaran yang dapat membantu pelajar lemah dan menarik minat
mereka harus dilaksanakan.
Kursus
Sains merupakan satu subjek yang sangat penting hari ini. Namun begitu,
terdapat beberapa masalah dan kekangan yang dihadapi oleh pensyarah kerana terdapat
segelintir mahasiswa/i yang kurang memahami apa yang diajar oleh pensyarah.
Antara masalah yang dihadapi adalah, mahasiswa/I tidak memahami konsep sains dengan
baik serta tidak dapat mengaplikasikan dalam kehidupan.
Sekiranya perkara sebaliknya berlaku,
pasti mereka lebih mudah untuk mengingati dan memahami untuk mendalami ilmu berkaitan
Sains ini. Sering mahasiswa/I menyatakan bahawa belajar sains adalah membosankan.
Melalui fahaman mereka, pelajaran ini hanyalah bertujuan untuk memastikan mereka
lulus dalam peperiksaan.
Dapat dirumuskan bahawa faktor-faktor
berikut merupakan masalah pembelajaran Sains di IPT:
I.
Pembelajaran berorientasikan peperiksaan
II.
Kaedah penyoalan yang lemah
III.
Tidak mengetahui cara menggunakan radas
IV.
Tidak mengulangkaji sebelum masuk ke kuliah
Setiap permasalahan yang
dinyatakan merupakan penyumbang kepada kemerosotan jumlah para mahasiswa/i yang
mengikuti bidang Sains di alam pekerjaan. Sedangkan negara sangat memerlukan
mereka. Untuk mengatasi masalah ini, kaedah dan teknik pembelajaran yang
dirancang oleh pendidik haruslah mengikut kecerdasan mahasiswa/i.
Prinsip Dalam Teknologi
Pendidikan
Penggunaan teknologi
dalam pendidikan memerlukan beberapa prinsip yang berikut:
1. Menambahbaik
nilai pendidikan
Teknologi
dalam pendidikan sama ada peralatan ataupun proses, seharusnya berasaskan prinsip,
ianya boleh menambahbaik nilai pendidikan itu. Nilai-nilai dari segi keberkesanan,
kebolehpercayaan, kecekapan dan sumbangan teknologi dalam melahirkan insan yang
lebih baik dari segi kemanusiaan dan kualiti hidup.
2. Berfokuskan
pedagogi
Mandatatama teknologi ini seharusnya berfokuskan kepada pembelajaran
dan pengajaran. Kita harus memilih teknologi berfokuskan produktiviti dan pada
masa yang sama masih tidak mengabaikan implikasi pada pedagogi.
Kriteria-kriteria yang tidak boleh diabaikan dalam pemilihan teknologi yang
akan digunakan ialah:
a.
Berasaskan prinsip dan kaedah pembelajaran.
b.
Sinergi diantara teknologi dan proses kognitif.
c.
Guru-guru harus mendapat latihan yang mencukupi sebelum menggunakan peralatan dan
perisian baharu.
3. Kualiti
Kualiti
bermaksud criteria dan standard. Standard ekspilit perlu dicapai melalui penyelidikan
dan perbincangan apabila timbul sesuatu isu baharu dalam penggunaan teknologi.
Standard kualiti boleh diaplikasi pada:
a.
Input – spesifikasi teknologi pada perkakasan, kriteria murid.
b.
Proses– Standard perangkaan dan penyampaian
P& P.
c. Output– Pemarkahan dan penilaian
pencapaian
4. Berkekalan
Penggunaan sesuatu teknologi dalam
pendidikan memerlukan kos yang tinggi. Ini termasuk kos dalam sistem sokongan,
sistem data, inovasi terbaru dan latihan kepada pendidik. Berasaskan pada
faktor-faktor ini, maka teknologi baru dalam pendidikan perlu stabil, tahan
lama dan boleh diaplikasi dalam persekitaran yang meluas. Risiko dipengaruhi
oleh faktor politik negara perlu dielakkan.
5. Mudah
dicapai
Teknologi dalam
pendidikan perlu menyediakan peluang kepada setiap murid dan warga pendidik
untuk maju dan memberi sumbangan positif kepada masyarakat. Pihak kerajaan dan
institusi pendidikan perlu menguji segala program dan peralatan yang
diperkenalkan supaya ia bersifat menyeluruh dan boleh dilaksanakan.
6. Perkongsian
Institusi
pendidikan harus belajar untuk berkongsi dan bekerjasama dalam segala aspek
teknologi yang digunakan. Ini dapat mengurangkan kos dan meningkatkan kualiti
dalam bilangan kawasan berteknologi.
7. Berskala
Berskala
merujuk kepada:
a. Sistem
jaringan (network) yang boleh disambungkan kepada jaringan yang lain dan boleh
diperluaskan.
b. Persisian
yang boleh digunakan dan relevan dengan perisian yang lain.
c. Kandungan
pengajaran, kursus, program-program dapat dikongsi dan dipindahkan diantara
jabatan, sekolah dan seluruh negara amnya
8. Mempunyai
pilihan
Setiap
murid, warga pendidik dan masyarakat mempunyai perbezaan diri secara individu.
Perbezaan ini harus dihormati. Teknologi seharusnya menawarkan pelbagai pilihan
dari sudut peralaan, perisian dan proses. Prinsip ini penting untuk menyokong
perbezaan dan menggalakkan peningkatan potensi individu secara maksimum.
9. Mengikut
keperluan
Kelebihan
teknologi dalam pendidikan ialah memudahkan proses pembelajaran. Kita boleh
memprogramkan kursus, dan perkhidmatan mengikut keperluan pengguna. Mahasiswa/I
adalah berbeza dari segi potensi dan sifat individu, maka teknologi yang
digunakan perlu mengikut keperluan secara individu. Ini dapat meningkatkan
motivasi murid-murid, merangsang tindakbalas maksimum (cth; melihat, mendengar,
bercakap). Ia juga dapat mengesan kecenderungan (aptitude) mereka.
Peranan Teknologi Dalam
Pendidikan Sains
Tujuan teknologi pengajaran ialah
untuk mengubah dan member kesan terhadap pembelajaran. Pembelajaran adalah
matlamat, manakala pengajaran adalah cara untuk mencapai matlamat ini. Pendidik
harus memahami maksud pembelajaran selain mewujudkan pengajar yang kompeten,
tumpuan utama teknologi pendidikan ialah untuk menghasilkan pengajaran yang
berkesan. Pengajaran yang berkesan membolehkan pelajar memperoleh kemahiran,
pengetahuan dan sikap yang diharapkan. Pengajaran yang dirancang dengan teliti dan
lengkap membantu mewujudkan keyakinan, kepercayaan dan perasaan hormat pelajar terhadap
pengajar sekaligus membantu pembinaan disiplin yang positif.
Gaya pengajaran guru perlu seiring dengan
gaya pembelajaran murid agar tidak P&P dapat dilaksanakan dengan berkesan.
Justeru, guru-guru perlu mengambil sikap yang terbuka dalam mengetahui dan mengenalpasti
teknologi pendidikan berkesan yang menggabung jalinkan teori instruksional dan teori
pembelajaran. Seperti seorang tukang rumah yang mempunyai peralatan seperti tukul,
paku, tangga dansebagainya, murid-murid perlu dibekalkan dengan pelbagai peralatan
(teknologi) yang dapat membantu mereka belajar dengan cepat dan berkesan. Dengan
wujudnya gabungan literasi maklumat dan teknologi pendidikan yang baik,
pembelajaran akan menjadi lebih bermakna dan member impak yang besar dalam
proses membangun potensi individu melalui pendidikan berkualiti yang menjadi misi
Kementerian Pelajaran Malaysia. Peranan:
1.
Fungsi Pengembangan Pengajaran
Teknologi
dapat mengarah, menyelaras dan mengawal fungsi-fungsi pengembangan pengajaran
dan sumber pengajaran. Guru-guru bertanggungjwab untuk pastikan teknologi dalam
pengajaran berjalan lancer dan berkesan.
Fungsi Pengurusan Pelajaran
a. Pengurusan
organisasi
Teknologi dalam pendidikan sains dapat
mengenalpasti keperluan organisasi, menentukan matlamat dan objektif, anggaran
perbelanjaan, urusan pembelian barang-barang keperluan seperti peralatan makmal
dan bahan bantu mengajar.
b. Pengurusan
kakitangan
Teknologi juga dapat menguruskan
pengambilan, penyeliaan dan penilaian pekerja. Hubungan yang baik antara
pekerja dapat dipastikan dengan cara mewujudkan keberkesanan komunikasi.
3.
Fungsi Pengembangan Pengajaran
Teknologi
boleh digunakan untuk menganalisis masalah-masalah pembelajaran,
merekabentuk, melaksana, dan melakukan
penilaian dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Ia member peluang belajar
kepada pelajar.
4.
Fungsi Sumber Pembelajaran
Pihak
atau bahan-bahan dan media yang berupaya untuk menyelesaikan masalah
Contoh:
mesej, manusia, peralatan, teknik atau tetapan.
Pendapat-pendapat Tokoh
Tentang Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan
Menurut Yakop (1985), kaedah
pelajaran dan pembelajaran berbantukan komputer ini boleh digunakan untuk
mengatasi masalah pelajar yang mempunyai kebolehan dan potensi yang berbeza.
Pelajar-pelajar yang cerdas boleh belajar dan menyelesaikan latihan dengan
secepat mungkin mengikut tahap pemahaman mereka. Pelajar yang lemah pula dapat
mempelajari topik yang sukar dengan berulang-ulang kali sehingga mereka faham.
Ini dapat memotivasikan pelajar yang lemah untuk meningkatkan prestasi mereka.
Kaedah pembelajaran
berbantukan komputer ini dapat mengatasi masalah guru dalam mengajar
pelajar-pelajar yang mempunyai kebolehan berbeza. Jean Piaget (1950)
berpendapat kecergasan adalah kebolehan individu untuk berfikir atau menakul
dalam usahanya menyesuaikan diri dengan persekitaran. Menurut Kalat (1999),
kecergasan adalah gabungan antara kebolehan umum dan kemahiran praktis.
Pembelajaran berbantukan komputer dapat memberikan peluang kepada pelajar-pelajar
dalam memahami sesuatu konsep sains mengikut keupayaan sendiri. Menurut Rashidi
(1986), kaedah pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer ini dapat
mewujudkan persekitaran pembelajaran yang baru dan suasana pembelajaran yang
seronok untuk belajar. Walaubagaimanapun, Rashidi menyatakan sebenarnya
komputer tidak dapat menggantikan guru dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Peranan guru sebagai fasilitator atau pembimbing yang
bertanggungjawab untuk menggerakkan dan menghidupkan perbincangan dan
penerokaan ilmu dalam kalangan pelajar. Pelajar dikehendaki mentafsir sendiri
garis panduan yang diberikan oleh guru (Thomas,1994). Memandangkan penggunaan
komputer telah berkembang dengan pesat, maka tumpuan seharusnya diberikan untuk
menghasilkan produk yang menggunakan perisian yang berkualiti (Yusuf
Hashim,1998). Oleh yang demikian kaedah ini wajar dijalankan bagi meninjau
keberkesanannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains.
Di Malaysia, pendidikan
komputer telah diperkenalkan pada tahun 1993 dengan melibatkan 60 buah sekolah
menengah. Sekolah-sekolah tersebut telah dibekalkan dengan 20 buah komputer. Pembelajaran berbantukan
komputer juga mula berkembang dengan wujudnya sekolah bestari dan terkini
Kementerian Pelajaran telah melaksanakan pembestarian sekolah.
Kaedah pembelajaran berbantukan
komputer juga menguji tahap kefahaman pelajar dengan memberi ujian pendek
tentang bahan yang telah dipelajari. Setelah pelajar telah menjawab ujian
tersebut, komputer dapat menilai jawapan yang telah diberikan oleh pelajar sama
ada betul atau salah. Sekiranya terdapat kesalahan, pelajar diberi peluang
untuk mengulangi soalan tersebut. Kaedah ini juga dapat membantu
pelajar-pelajar lemah yang menghadapi masalah-masalah dalam memahami dan
menguasai sesuatu pelajaran yang dipelajari. Komputer berupaya memberi
penerangan mengenai masalah pembelajaran kepada pelajar-pelajar.
Kaedah pembelajaran berbantukan
komputer ini terdapat banyak kelebihannya. Antaranya ialah kaedah ini dapat
memenuhi kebolehan dan keperluan pembelajaran individu. Pelajar boleh belajar
bergantung kepada kecepatan proses pembelajaran masing-masing dan justeru itu
dapat menjimatkan masa pembelajaran berbanding dengan pengajaran secara biasa
di dalam bilik darjah. Pelajar juga dapat mengawal kadar dan urutan
pembelajaran.
Selain itu, komputer dapat membantu
menyelesaikan masalah guru dalam pembelajaran. Ciri-ciri komputer yang lebih
mesra dan tidak jemu semasa membuat dan menggunakan program menjadikan ia
sesuai untuk pelajar terutama bagi pelajar-pelajar yang kurang cerdas. Ini
jelas sekali dalam strategi latih tubi di mana beberapa percubaan perlu
dilakukan oleh pelajar.
Di samping itu, atribut media yang
terdapat dalam bahan ini seperti warna, muzik, animasi dan visual menambahkan
realisme (Levie,1976) dalam pembelajaran latih tubi, uji kaji dalam makmal,
permainan, simulasi dan sebagainya.
Kajian daripada Gladwin, R.P. Margerison, D.
& Walker, S.M (1990) mendapati bahawa pembelajaran berbantukan komputer
dalam proses pembelajaran dan pengajaran membawa banyak kebaikan berbanding
dengan cara tradisional. Antara kebaikan-kebaikannya ialah pelajar-pelajar
dapat memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap pembelajaran. Ini disebabkan
terdapat pemaparan grafik berwarna-warni yang dapat menarik perhatian pelajar.
Penjelasan sesuatu konsep pembelajaran yang lebih berkesan berbanding dengan
cara melukis pada papan hitam.
Selain itu, pengiraan yang kompleks dapat
diselesaikan dengan mudah, cepat dan tepat. Ini dapat menjimatkan masa pelajar
dengan memberi arahan kepada komputer untuk melakukan kerjanya kerana pelajar
hanya perlu memasukkan data ke dalam komputer sahaja seterusnya komputer yang
akan memproses data dan memberi semua output yang ada. Pelajar akan mendapat
hasil output melalui papan skrin komputer. Seterusnya, pelajar dapat
menjelajahi skrin komputer. Ini memberikan cara pembelajaran yang tidak dapat
dilakukan melalui buku teks seterusnya secara langsung memberi peluang kepada
pelajar supaya dapat membiasakan diri dengan teknologi.
Rashid Azizan dan Abdul Razak Habib (1995)
mengatakan bahawa pembelajaran berbantukan komputer dapat memberikan
kebaikan-kebaikan dalam pengajaran terancang, pengajaran individu, pengajaran
penggayaan dan pengajaran pemulihan. Melalui pengajaran terancang, pengajar
dapat membina program-program yang dirancang khas untuk keperluan para pelajar
mengikut tahap kebolehan pengetahuan dan jangka masa yang sesuai dengan diri
mereka. Dalam oengajaran individu, pelajar dapat berinteraksi dengan komputer
tanpa rasa segan atau takut kepada keadaan persekitarannya kerana persekitaran
mereka hanya melibatkan komputer dan individu pelajar sahaja. Pembelajaran
berbantukan komputer ini dapat memperkayakan lagi pengetahuan pelajar-pelajar
yang telah memahami sesuatu konsep melalui latih tubi dan ujian yang sesuai
dalam latihan pemulihan.
Pembelajaran berbantukan komputer juga dapat
membantu pelajar-pelajar yang lemah dalam sesuatu mata pelajaran atau topik
dalam pengajaran pemulihan. Penyampaian secara tutorial, latih tubi atau
simulasi dapat membantu mereka memahami konsep yang disampaikan oleh guru.
Pengajaran dan pembelajaran berbantukan
komputer dapat menggalakkan penglibatan pelajar secara aktif dalam aktiviti
kelas semasa pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan. Pelajar-pelajar boleh
mengawal kandungan pembelajaran terutamanya dari segi susunan bahan
pembelajaran. Mereka juga boleh mengawal strategi pembelajaran seperti cara
persembahan dan jumlah latihan yang dibuat. Pelajar juga diberi peluang belajar
mengikut kadar sendiri dan seterusnya menguasai pelajaran mereka. Ternyatalah
pembelajaran berbantukan komputer dapat meningkatkan proses pengajaran dan
pembelajaran. Ini merupakan pendapat daripada Qi Chen,1995.
Dalam pembelajaran sains, kita
juga boleh menggunakan multimedia bagi menarik minat pelajar untuk mempelajari
matapelajaran sains. Multimedia ialah kombinasi grafik, bunyi, video, teks dan
animasi yang menghasilkan persembahan yang menakjubkan. Multimedia mempunyai
interaktif yang tinggi, maka ia digunakan dalam program yang memerlukan
interaksi guru. Pelajar sekolah berinteraksi melalui miltimedia untuk
memperoleh pengetahuan yang berguna dalam proses pengajaran dan pembelajaran
mereka. Berikut merupakan pendapat daripada Zackeriya, 1995.
Kajian yang dilaksanakan di sekolah-sekolah
daerah Sacramento, Carlifornia, Amerika Syarikat mulai tahun 1987 telah
membuktikan bahawa multimedia telah menjadikan proses pengajaran dan
pembelajaran lebih menarik dan memuaskan. Bahan pelajaran adalah mudah untuk
difahami dan juga kaedah penyampaian pula lebih menyeronokkan melalui
multimedia. Kombinasi pelbagai media dalam penerangan memberikan penjelasan
yang lebih menyeluruh tentang sesuatu konsep, proses atau kejadian. Program
multimedia telah membolehkan pelajar mengambil bahagian yang lebih aktif dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Ini pula merupakan pendapat daripada Floyd,
1991.
Menurut Leong Mei Wei (1998), kelebihan
penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran sains secara
umunya adalah dapat membantu pelajar lemah. Pelajar yang lemah boleh belajar
mengikut keupayaannya. Pelajar ini juga boleh mengulangkaji pelajaran sehingga
berjaya memahami konsep-konsep yang diajar tanpa mengganggu pelajar-pelajar
lain yang lebih cerdas. Dengan ini, perbezaan tahap kognitif dan psikologi
antara pelajar akan berkurangan jika teknologi dijadikan sebagai satu
pendekatan dalam membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, kelebihannya ialah
maklumbalas yang cepat. Komputer berjaya memberi maklumbalas yang cepat
terhadap jawapan yang diberikan oleh pelajar. Ini membolehkan pelajar mengambil
tindakan sewajarnya jika jawapan pelajar adalah salah. Seterusnya adalah
membantu dalam pemahaman. Bahan pelajaran dapat difahami dengan cepat dan baik.
Ini kerana penggunaan grafik, animasi, warna, muzik, simulasi dan dialog akan
mempercepatkan lagi proses pemahaman perkara-perkara atau konsep-konsep yang
ingin disampaikan dengan berkesan.
Di samping itu, jangka masa yang digunakan
adalah pendek. Seseorang pelajar berupaya memahami suatu konsep lebih cepat
dengan kaedah pembelajaran berbantukan komputer berbanding konvensional. Ini
kerana penggunaan komputer berupaya memberi motivasi dalam pembelajaran
pelajar. Tambahan pula, mutu dan perhatian yang lebih dapat diberikan.
Apabila komputer membantu tugas yang
biasanya dilakukan oleh guru. Perhatian yang lebih dapat diberikan kepada
kepekaan seseorang pelajar. Guru juga mempunyai masa yang lebih untuk
memperbaiki mutu bahan pengajaran serta merancang dan menghasilkan perisian
yang lebih baik untuk kesesuaian pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap
pelajar-pelajarnya.
Meringankan beban juga merupakan salah satu
kelebihan pengajaran dan pembelajaran dengan berbantukan komputer. Pelajar yang
lemah dapat menggunakan dan mengulangkaji topik yang mereka lambat kuasai dan
ini meringankan beban guru untuk mengulangkaji pengajaran yang sama
berulang-ulang kali. Selain itu, sikap positif. Kebanyakan perisian kursus
mempunyai ciri interaksi dengan pelajar secara tidak langsung ini memaksa para
pelajar menjadi aktif apabila menggunakan perisian pembelajaran menggunakan
komputer. Ini dapat mengatasi sikap pelajar yang negatif dan menggalakkan
pelajar mengambil bahagian dalam perhubungan pelajaran.
Seterusnya, mengamalkan kemajuan
pencapaian pelajar. Rekod-rekod yang disimpan dalam program komputer yang
sesuai memudahkan tugas-tugas guru dan memantau kemajuan pencapaian-pencapaian
pelajar. Dengan ini, guru dapat merancang pengajaran pemulihan untuk pelajar
yang lemah dan pengayaan untuk pelajar cerdas. Selain itu, paparan yang
menarik. Kombinasi warna dan muzik yang tepat menghasilkan paparan yang
menarik. Penggunaan permainan dan susunan teks yang teratur akan memberikan
persembahan yang menarik. Semua ini dapat menghasilkan cara pembelajaran yang
berkesan.
Pengajaran dan pembelajaran berbantukan
komputer ini bukanlah merupakan satu fenomena yang baru. Pembelajaran
berbantukan komputer ini berupaya menukarkan pengajaran secara konvensional kepada
suasana yang lebih baik dan banyak memberi manfaat. Daripada tinjauan literatur
yang dibuat, kebanyakan kajian menunjukkan penggunaan teknologi dalam
pembelajaran membuahkan hasil yang memberangsangkan. Ini disebabkan teknologi
maklumat berupaya membina program pembelajaran yang berpusatkan pelajar.
Kegiatan penggunaan komputer harus dipergiatkan lagi untuk mempertingkatkan
mutu pengajaran dan pembelajaran supaya membantu para pelajar minat untuk
belajar sains dan mudah untuk memahami sesuatu konsep sains yang dipelajari
mereka. Banyak kajian lepas yang menunjukkan terdapat kesan positif dalam
penggunaan perisian pengajaran dan pembelajaran.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
penggunaan teknologi dalam pembelajaran dan pengajaran memberikan banyak kesan
yang positif kepada para pelajar. Ianya juga banyak membantu pelajar-pelajar
yang bermasalah dalam pendidikan sains. Oleh itu, Kementerian Pendidikan
Malaysia haruslah meneruskan penggunaan teknologi dan komputer dalam pengajaran
dan pembelajaran di institusi-institusi pengajian tinggi di Malaysia.
Rujukan
1) http://www.elmoglobal.com/my/html/ict/01.aspx
2) http://jomkepoh.blogspot.my/2009/07/definisi-tentang-teknologi-maklumat-dan.html
3) http://www.slideshare.net/isuict12/penggunaan-ict-dalam-pp
4) http://eprints.utm.my/10133/1/Noraziah_binti_Kassim@Aziz.pdf
5) http://fstm.kuis.edu.my/icits/proceeding/fullpapers/IC-ITS%202015%20-%20IT%20075.pdf
2) http://jomkepoh.blogspot.my/2009/07/definisi-tentang-teknologi-maklumat-dan.html
3) http://www.slideshare.net/isuict12/penggunaan-ict-dalam-pp
4) http://eprints.utm.my/10133/1/Noraziah_binti_Kassim@Aziz.pdf
5) http://fstm.kuis.edu.my/icits/proceeding/fullpapers/IC-ITS%202015%20-%20IT%20075.pdf
No comments:
Post a Comment